أخبار البترولأخبار تهمكالطاقة النظيفة

” مبادرة تحويل وإحلال السيارات ” .. تنويه هام للمستفيدين من المُبادرة

نوهت المبادرة الرئاسية لتحويل وإحلال السيارات للعمل بالطاقة النظيفة ” Go Green ” عبر صفحتها الرسمية بفيسبوك ، على المواطنين الذين استفادوا بنظام التقسيط بالمبادرة بأنه يمكن التجديد السنوي لرخصة السياراة الجديدة عبر اتباع بعض الخطوات.

وجاء بيان الصفحة الرسمية للمبادرة كالتالي:

“لحد النهارده في نحو ٢٧٢٠٠ مواطن استفادوا معانا في المبادرة و استلموا عربياتهم الجديدة .. لو كنت واحد منهم، ومستفيد بنظام التقسيط معانا … وجِه ميعاد التجديد السنوى لرخصة عربيتك الجديدة ؟!
سهلة …
كل اللي هتعمله انك قبل ميعاد انتهاء الرخصة بأسبوعين هتروح البنك تطلب تجديد “كود الحظر” الخاص بيك وبعدها تروح المرور ترخص على طول … وده طبعا بشرط انك تكون مسدد كل أقساطك بانتظام لحد ميعاد تجديد الرخصة”.

كما نوهت المبادرة الرئاسية عن ضرورة تثبيت موتور السيارة على الرخصة القديمة في حالة تغييره.

كما جاء في بيانها التالي:

“لو موتور عربيتك القديمة متغير .. يبقى لازم تروح دلوقتي وبسرعة تثبته على الرخصه القديمة الأول قبل ما توصل لمرحلة التخصيص والتخريد”

كما نشرت المبادرة الرئاسية لـ ” تحويل وإحلال السيارات للعمل بالطاقة النظيفة – Go Green ” عبر صفحتها الرسمية الأوراق والمستندات المطلوبة قبل الذهاب بالسيارة القديمة إلى ساحة التخريد.

كما جاء في بيانها التالي:

“وانت رايح مشوار ساحة التخريد وخلاص هتودع عربيتك القديمة … في كام حاجة لازم تاخد بالك منها: زي ما بنأكد دايما انك لازم يكون معاك نموذج 105 وصورة بطاقتك وصورة رخصة العربية القديمة والاستعلام الأمني او الفيش والتشبيه … بنفكرك وانت رايح ساحة التخريد لازم عربيتك تكون مكوناتها كلها موجودة وسليمة عشان هتسمع من ناس كتير انك تبيع بعض مكونات العربية قبل تسليمها وده ممكن يتسبب في ان عربيتك ما تتقبلش في ساحة التخريد وترجع بيها تاني”.

كانت المبادرة الرئاسية لإحلال المركبات المتقادمة قد أعلنت عن الاستمرار في العمل وفقاً للشروط و الإجراءات المقررة لإحلال السيارات التي مضى على صنعها 20 عاماً فأكثر  بسيارات جديدة تعمل بالغاز الطبيعي ، و ذلك في 15 محافظة ، وهي محافظات : القاهرة، والجيزة، والإسكندرية، والقليوبية، وبورسعيد، والسويس، والبحر الأحمر، وجنوب سيناء الإسماعيلية، والشرقية، والبحيرة، وبنى سويف، وسوهاج، والأقصر، وأسوان، وذلك لتيسير امتلاك المواطنين لعربات جديدة صديقة للبيئة.

جدير بالذكر أن مبادرة إحلال و تحويل السيارات المتقادمة تسهم في تيسير امتلاك المواطنين لسيارات جديدة تعمل بـ الغاز الطبيعي موفرة اقتصادياً عبر تسهيلات ائتمانية كبيرة ، حيث تتضمن مبادرة إحلال السيارات التي تم إطلاقها العام الماضي ، إحلال سيارات جديدة تعمل بالغاز الطبيعي بالسيارات القديمة التي مر على صنعها 20 عاماً فأكثر ، و ذلك من خلال توفير حافز مادي للمستفيدين من المبادرة من ثمن السيارة الجديدة ، بالإضافة إلى إتاحة تقسيط المبلغ المتبقي على فترة تتراوح بين 7 و 10 سنوات.

• كل ما تريد معرفته عن المبادرة الرئاسية لإحلال و تحويل السيارات للعمل بالطاقة النظيفة و طريقة الاشتراك و التقدم – إضغط هنا

• للاشتراك في المبادرة إضغط هنا

• للتعرف على جداول الأسعار المُحدثة بشكل مستمر إضغط هنا

• للاستعلام و الاستفسارات 15707

• مصدر الخبر : الصفحة الرسمية للمبادرة الرئاسية لإحلال وتحويل السيارات للعمل بالطاقة النظيفة

تابعنا على جوجل

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى